Η ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ
Η Α’ Κορινθίους είναι, στην πραγματικότητα, η δεύτερη επιστολή που ο Παύλος έγραψε προς την εκκλησία της Κορίνθου.
– Χαιρετισμός
– Ευχαριστία
– ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
– Κλείσιμο
Το κυρίως θέμα αποτελείται από δύο μεγάλες υποενότητες:
– τις απαντήσεις του Παύλου σε αναφορές που είχε από την οικογένεια της Χλόης και
– τις απαντήσεις του Παύλου στην επιστολή που είχε λάβει νωρίτερα από την εκκλησία της Κορίνθου.
α. Απαντήσεις σε αναφορές προβλημάτων
• Διαιρέσεις μέσα στην εκκλησία
Αν απέβλεπαν στον Ιησού, ως τον μόνο αρχηγό της πίστης τους και θεωρούσαν τους αποστόλους και τους άλλους δασκάλους ως υπηρέτες του Χριστού, οι Κορίνθιοι δεν θα έφταναν σε σύγκρουση εξαιτίας της προτίμησής τους προς τον ένα ή τον άλλον απόστολο ή δάσκαλο.
Ο Παύλος επίσης αναφέρθηκε εκτενώς στην παντελή έλλειψη ικανότητας της ανθρώπινης σοφίας να κατανοήσει και να χειριστεί πνευματικά θέματα.
Οι κοσμικές αξίες στις οποίες πίστευαν, τους είχαν τυφλώσει και δεν έβλεπαν την πνευματική αλήθεια.
“Ο Θεός διακηρύττει στη Γραφή: Θα αφανίσω τη σοφία των σοφών, και των έξυπνων την εξυπνάδα θα την καταπατήσω. Πού, λοιπόν, να βρεθεί σοφός; πού να βρεθεί έμπειρος στις Γραφές; πού να βρεθεί απολογητής αυτού εδώ του αιώνα; Ο Θεός απέδειξε πως η σοφία αυτού του κόσμου είναι μωρία” (Α’ Κορινθίους 1:19-20).
“Κι εγώ, αδερφοί, δεν μπόρεσα να σας μιλήσω σαν σε ανθρώπους που έχουν το Πνεύμα του Θεού• αλλά σας μίλησα σαν σε ανθρώπους που εμπιστεύονται στη δική τους σοφία και είναι νήπια στην πίστη του Χριστού. Σας έθρεψα με γάλα, όχι με στέρεη τροφή, γιατί δεν μπορούσατε ακόμα να τη δεχτείτε. Αλλά ούτε και τώρα ακόμα το μπορείτε” (Α’ Κορινθίους 3:1-2).
• Ανηθικότητα
Οι Κορίνθιοι είχαν, καθώς φαίνεται, παρανοήσει το νόημα της φράσης «πάντα είναι εις την εξουσίαν μου». Ο Παύλος απαντά άμεσα σ’ αυτό το λάθος:
“Μερικοί μεταξύ σας λένε: «Όλα μού επιτρέπονται». Σωστά• όλα όμως δεν είναι προς το συμφέρον. Όλα μού επιτρέπονται, εγώ όμως δε θα αφήσω τίποτε να με κυριέψει. Λένε επίσης: «Οι τροφές προορίζονται για την κοιλιά και η κοιλιά είναι καμωμένη για τις τροφές»• ο Θεός όμως θα τα αχρηστέψει και το ένα και το άλλο. Το σώμα δεν έγινε για να πορνεύουμε, αλλά για να δοξάζουμε τον Κύριο, και ο Κύριος θα δοξάσει το σώμα” (Α’ Κορινθίους 6:12-13).
• Συναναστροφές
Ο Παύλος τους λέει λοιπόν ότι επιθυμία του είναι να διατηρήσουν τις σχέσεις τους με τους μη πιστούς, αλλά να κρατούν αποστάσεις από εκείνους που, αν και ισχυρίζονταν ότι είναι πιστοί, έκαναν χονδροειδείς αμαρτίες και δυσφημούσαν την εκκλησία του Χριστού.
“Σας έγραψα σε προηγούμενη επιστολή να μη συναναστρέφεστε ανθρώπους που έχουν ανήθικη διαγωγή. Βέβαια, δεν εννοούσα όλους γενικά τους έξω από την εκκλησία σας ανήθικους αυτού του κόσμου ή τους πλεονέκτες ή τους κλέφτες ή τους ειδωλολάτρες• γιατί τότε θα έπρεπε να εγκαταλείψετε τον κόσμο! Μ’ αυτό, λοιπόν, που σας έγραψα, εννοούσα να μη συναναστρέφεστε κάποιον που, ενώ ονομάζεται χριστιανός, είναι ανήθικος ή πλεονέκτης ή ειδωλολάτρης ή υβριστής ή μέθυσος ή άρπαγας. Με τέτοιου είδους άνθρωπο πρέπει να αποφεύγετε ακόμα και το κοινό φαγητό” (Α’ Κορινθίους 5:9-11).