210 32 31 079 [email protected]

ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

Α. Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

Στους αιώνες που είχαν προηγηθεί της Μεταρρύθμισης, η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία δίδασκε ότι η σωτηρία απαιτούσε τη χάρη του Θεού αλλά και την ανθρώπινη αξία. Σύμφωνα με αυτήν τη διδασκαλία, η δικαίωση αποτελεί μια μακρά διαδικασία μέσω της οποίας ο Θεός εμφυσά τη χάρη Του στον πιστό κι αυτή η χάρη επιτρέπει σ’ αυτόν να γίνει περισσότερο δίκαιος πράττοντας καλά έργα.

Ο Παύλος, όμως, αντιτάχθηκε στον νομικισμό αυτόν της πρώτης εκκλησίας και επέμεινε ότι η δικαίωση ήταν ένα μοναδικό γεγονός που λάμβανε χώρα ανεξάρτητα από τα έργα του νόμου.

Sola fide (μόνο με την πίστη): υποστηρίζει ότι ο άνθρωπος δικαιώνεται μόνο με πίστη στον Χριστό και όχι με πίστη συν τα καλά έργα.

Οι Μεταρρυθμιστές είχαν και έχουν την άποψη ότι ο Παύλος ανέπτυξε τη θεολογία του αρχικά γύρω από το πώς η σωτηρία εφαρμόζεται ατομικά στους πιστούς.

Με παραδοσιακούς θεολογικούς όρους, η θεολογία τού Παύλου θεωρείται δομημένη γύρω από τον όρο ordo salutis ή αλλιώς η σειρά της σωτηρίας.

Φυσικά, με την πάροδο των αιώνων, οι Διαμαρτυρόμενοι αντιλήφθηκαν ότι ο Παύλος τόνιζε και πολλά άλλα πράγματα εκτός από τη δικαίωση δια πίστεως μόνο.

Τον απασχολούσε πολύ η μακραίωνη ιστορία της λύτρωσης του Θεού, που έφθασε στο αποκορύφωμά της με τον θάνατο και την ανάσταση του Χριστού. Με θεολογικούς όρους, αυτό ονομάζεται historia salutis, δηλαδή ιστορία της σωτηρίας.

 

 

Pin It on Pinterest