Η ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ
Η διδασκαλία του Παύλου που καταγράφεται στην επιστολή προς Γαλάτας, δεν είναι παρά μια εφαρμογή των βασικών εσχατολογικών του πεποιθήσεων.
Το ουσιαστικότερο πρόβλημα στη Γαλατία ήταν ότι οι ψευδοδιδάσκαλοι υποτιμούσαν το ότι η μελλοντική εποχή είχε ήδη προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό μέσω του θανάτου και της ανάστασης του Χριστού. Δεν μπορούσαν να αντιληφθούν σε ποιο βαθμό η μελλοντική εποχή ήταν ήδη παρούσα ανάμεσά τους.
«Μη εγκαινιασθείσα εσχατολογία» σημαίνει ότι οι απόψεις τους μείωναν τη σπουδαιότητα του πρώτου ερχομού του Χριστού.
Α. Ο εσχατολογικός Χριστός
O Παύλος στρέφει την προσοχή τους στον σκοπό για τον οποίο ο Πατέρας είχε στείλει τον Χριστό: «για να μας λυτρώσει από τον τωρινό κόσμο, όπου κυριαρχεί το κακό».
“Ευχόμαστε να είναι μαζί σας η χάρη και η ειρήνη του Θεού Πατέρα μας και του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Αυτός, όπως το θέλησε ο Πατέρας μας Θεός, έδωσε τη ζωή του για τις αμαρτίες μας, για να μας λυτρώσει από τον τωρινό κόσμο, όπου κυριαρχεί το κακό” (Γαλάτας 1:3-4).
Β. Το εσχατολογικό Ευαγγέλιο
Ο Παύλος αποκάλυψε επίσης το ενδιαφέρον του για τους Γαλάτες, περιγράφοντας τη διαφωνία του με τους ψευδοδιδασκάλους ως ένα ζήτημα του «Ευαγγελίου».
“Απορώ πώς τόσο γρήγορα απομακρύνεστε από το Θεό, που σας κάλεσε με τη χάρη του Χριστού, κι ακολουθείτε ένα άλλο ευαγγέλιο! Δεν υπάρχει όμως άλλο ευαγγέλιο. Υπάρχουν μόνο μερικοί που σας αναστατώνουν και θέλουν να διαστρεβλώσουν το ευαγγέλιο του Χριστού” (Γαλάτας 1:6-7).
Έτσι, όταν ο Παύλος έγραφε ότι οι ψευδοδιδάσκαλοι δεν είχαν «καθόλου Ευαγγέλιο», αυτό που εννοούσε ήταν ότι ουσιαστικά αρνούνταν ότι ο Χριστός είχε φέρει τη μελλοντική εποχή, την εποχή της σωτηρίας, την εποχή της βασιλείας του Θεού. Διδάσκοντας την περιτομή και υπονοώντας ότι η δικαίωση έρχεται μόνο με τα έργα του νόμου, οι ψευδοδιδάσκαλοι απέρριπταν τη σημασία του πρώτου ερχομού του Χριστού.
“Πόσο είναι ωραία όταν απ’ τα βουνά τον αγγελιοφόρο βλέπεις να ‘ρχεται, που τις καλές ειδήσεις φέρνει, που αναγγέλλει την ειρήνη και όλα τα καλά, τη σωτηρία διακηρύττει και λέει στη Σιών: «Ο Θεός σου βασιλεύει»” (Ησαΐας 52:7).