Β’ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ
1. Χαιρετισμός
Ο χαιρετισμός δηλώνει ότι η επιστολή είναι από τον Παύλο και τον Τιμόθεο και προσδιορίζει ότι η εκκλησία της Κορίνθου και οι άγιοι των γύρω περιοχών της Αχαΐας είναι οι αποδέκτες της επιστολής.
2. Εισαγωγή
Αυτή η συγκεκριμένη εισαγωγή περιγράφει τις έντονες κακουχίες που υπέστη ο Παύλος.
3. Επίλογος
4. Κυρίως θέμα
α. Η υπεράσπιση της διαγωγής του Παύλου
O Παύλος υπερασπίστηκε τον τρόπο δράσης του σε δύο θέματα. Πρώτα, εξήγησε γιατί δεν είχε επισκεφθεί την Κόρινθο, όπως αρχικά είχε σχεδιάσει.
Κατόπιν, αντιμετώπισε μια αδικία που είχε γίνει σ’ αυτόν από κάποιον πιστό στην εκκλησία της Κορίνθου.
β. Η υπεράσπιση της διακονίας του Παύλου
Στα κεφάλαια 2:12–7:1, ο Παύλος αντιμετώπισε ένα πολύ σοβαρότερο θέμα: ορισμένα άτομα στην εκκλησία της Κορίνθου συνέχιζαν να αμφισβητούν την αποστολική του ιδιότητα.
Έτσι, ο Παύλος αναγκάστηκε με έντονο τρόπο να υπερασπιστεί τη φύση της διακονίας του, διακηρύσσοντας ότι η κλήση και η εξουσία του προέρχονταν από τον Θεό και διασαφηνίζοντας ότι το να απορρίπτει κάποιος την αποστολική του εξουσία είχε σοβαρές επιπτώσεις.
“Κι όλα αυτά προέρχονται από το Θεό, που μας συμφιλίωσε μαζί του δια του Ιησού Χριστού, κι ανέθεσε σ’ εμάς να υπηρετήσουμε στο έργο της συμφιλίωσης. Δηλαδή, ο Θεός ήταν αυτός που στο πρόσωπο του Χριστού συμφιλίωσε τον κόσμο μαζί του, χωρίς να καταλογίσει στους ανθρώπους τα παραπτώματά τους, κι επίσης ανέθεσε σ’ εμάς να αναγγείλουμε το γεγονός της συμφιλίωσης. Εμείς ενεργούμε ως πρεσβευτές του Χριστού. Μέσα από τα δικά μας λόγια είναι σαν να σας παρακαλεί ο Θεός. Στο όνομα του Χριστού, λοιπόν, σας παρακαλούμε: Συμφιλιωθείτε με το Θεό!” (Β’ Κορινθίους 5:18-20)
“Όποιος ακούει εσάς, ακούει εμένα• όποιος απορρίπτει εσάς, απορρίπτει εμένα• κι όποιος απορρίπτει εμένα, απορρίπτει αυτόν που μ’ έστειλε” (Λουκάς 10:16).
γ. Συγκέντρωση χρημάτων. Kεφ.7:2–9:15
Οι Χριστιανοί της Ιερουσαλήμ βρίσκονταν σε μεγάλη οικονομική ανάγκη εκείνη την εποχή, εξαιτίας λιμού στην περιοχή της Ιουδαίας. Οι Κορίνθιοι αμέλησαν να φέρουν εις πέρας την υποχρέωση αυτή.
δ. Η υπεράσπιση της διακονίας του Παύλου για μια ακόμη φορά. Kεφ.10:1–12:13
Οι Κορίνθιοι, καθώς φαίνεται, εκτιμούσαν εκπαιδευμένους ομιλητές και περίμεναν οι ηγέτες τους να έχουν έναν καλό μισθό. Επειδή, όμως, ο Παύλος δεν ασκούσε επαγγελματικά τη ρητορική, και επειδή είχε επιλέξει να συντηρεί ο ίδιος τον εαυτό του, όσον καιρό βρισκόταν στην Κόρινθο ώστε να μην επιβαρύνει την εκκλησία, τον θεωρούσαν κατώτερο.
“Αυτοί στην πραγματικότητα είναι ψευτοαπόστολοι, απατεώνες, άνθρωποι που μεταμφιέζονται σε αποστόλους του Χριστού. Και μη σας φαίνεται παράξενο, γιατί κι ο ίδιος ο σατανάς μεταμφιέζεται σε άγγελο φωτός” (Β’ Κορινθίους 11:13-14).
ε. Επικείμενη επίσκεψη κεφ. 12:14–13:10
Ο Παύλος σχεδίαζε να επισκεφθεί την Κόρινθο, άσχετα με το αν αυτό θα σήμαινε καταδίκη για τη συγκεκριμένη εκκλησία ή όχι.
“Να εξετάζετε τον εαυτό σας αν έχετε την πίστη. Να δοκιμάζετε τον εαυτό σας. Ή δεν καταλάβατε ακόμη καλά ότι ο Ιησούς Χριστός κατοικεί μέσα σας; Εκτός βέβαια αν αποτύχατε στη δοκιμασία” (Β’ Κορινθίους 13:5).
Ο Παύλος με πολύ θέρμη κήρυξε το ευαγγέλιο της μετάνοιας, της πίστης και της σωτηρίας στην εκκλησία της Κορίνθου, με την ελπίδα ότι οι αντίπαλοί του θα γίνονταν γνήσιοι Χριστιανοί.